Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.



Meer informatie
Kom met decor van mythische wezens, bencharong
Jingdezhen, Qing (1644-1911)
Collectie
Keramiekmuseum Princessehof
Beschrijving
Details
Productieplaats
Jingdezhen
Merk
geen
Datering
Qing (1644-1911)
Materiaal/techniek
gedraaid
in mal gevormd
bovenglazuurschildering
polychroom
glazuur
Inventarisnummer
OKS 1957-026
Objectsoort