Achtergrond

Monochroom wit

Wit is naast groen de grootste groep monochromen. De Xin-ovens in het noorden produceerden hagelwit steengoed. Net als bij de Yue-keramiek was Xin-goed al vanaf de Tang-periode (617-906) geliefd door de associatie met jade.

De keramiek uit de Ding-ovens, ook uit Noord-China, was meestal iets warmer van tint dan het Xin-goed. De kleur kan variëren van ivoor-kleurig tot poeder-wit en wanneer het licht erdoorheen schijnt neigt de kleur naar oranje.

De keramiek van de Cizhou-ovens was veel minder fraai wit. Ze produceerden een grijzig steengoed dat – om aan te sluiten bij de fraaie producten van elders, bedekt werd met een laag witte slib. Hierop werd voor de glans nog een transparante glazuur aangebracht.

In Europa was al vanaf de 17de eeuw het witte porselein bekend uit Dehua in de provincie Fujian, het zogenaamde blanc de Chine. Beeldjes en allerhande vaatwerk werd gemaakt in een scala aan tinten wit, van helder wit tot warm, ivoorkleurig. Het glanzende glazuur verbindt zich in de oven geheel met de porseleinen body en doordat dit glazuur op sommige plekken dikker is (ingegrifte decoraties, of holtes in het modelleerwerk) ontstaan er binnen één stuk nuances in de kleur. Het glazuur heeft geen craquelures.

In Jingdezhen werd vrijwel geen monochroom wit porselein gemaakt. Een uitzondering is het bekende Qingbai. Dit Qingbai-keramiek werd daar al vanaf de Song-tijd geproduceerd: wit steengoed en porselein bedekt met een blauw-groenig doorschijnend glazuur.

 

Klik op de afbeeldingen hieronder voor meer informatie per object of >> ga verder naar bruin en zwart.

  • Kom
    Kom
  • Vaas
    Vaas
  • Schaal
    Schaal
  • Kan
    Kan
  • Schaal
    Schaal
  • Drievoet
    Drievoet
  • Beeld
    Beeld
terug naar digitale presentatie monochromen